Social Media Gebruik Congres en Event Deelnemers

In het onderzoek ‘Social Media and Events: Connecting the Dots’ van Sparks en Exhibit Surveys, Inc. worden cijfers gegeven over hoe en waarom congres en event deelnemers social media gebruiken. Het is een onderzoek onder Amerikaanse congres en event deelnemers, maar is wel exemplarisch voor een trend die ook in Europa zal plaatsvinden of wellicht al plaatsvindt.

 

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:

  • 83 % van de respondenten geeft aan social media te gebruiken voor, tijdens en na een professioneel event gedurende de afgelopen twee jaar.
  • 89% van de respondenten geeft aan dat social media tijdens congressen/events waardevol is. Het voegt waarde toe aan de congres/event beleving. Maar 11% gaf aan dat social media geen waarde toevoegt
  • Deelnemers liken, sharen en geven commentaar op berichten geplaatst door en gericht op collega deelnemers.
  • Facebook wordt het meest gebruikt in de communicatie tussen deelnemers van Congressen/events. Dus zorg in ieder geval dat het event op facebook komt. 37% geeft aan dat facebook intensief gebruikt wordt voor, tijdens en na de bijeenkomst. 21% geeft aan LinkedIn te gebruiken en 15 % twittert.

Social media is dus een zeer krachtig middel voor eventmarketing. Veel deelnemers van congressen en zakelijke evenementen maken gebruik van social media en beschouwen het als zeer waardevol.